Menurut pandangan Sigmund
Frued tentang fitrah manusia bahawa beliau mempercayai manusia dilahirkan
dengan desakan naluri yang semulajadi.
Pendekatan Psaikoanalitik melihat manusia sebagai tidak rasional, tidak
sosial, penuh dengan desakan yang merosakkan dirinya dan manusia sebagai
individu tidak membawa arah kepada nasib haluannya. Sigmund Frued melihat sifat manusia pada
dasarnya ialah deterministik. Tingkah
laku manusia pula lebih digalakkan oleh naluri kebinatangan dan desakan
biologikal. Desakan yang paling utama
ialah desakan mendapatkan kepuasan nafsu sendiri. Desakan ini berlaku dalam diri seseorang sama
ada lelaki atau perempuan dan mereka telah terperangkap kepada asas naluri dan
desakan yang jahat ini. Desakan-desakan
jahat perlu dibendung dengan pengalaman-pengalaman dalam masyarakat seperti
kekeluargaan dan sosialisasi. Sekiranya
sosialisai ini tidak berlaku maka individu akan berhadapan dengan ciri-ciri
yang boleh merosakkan peraturan-peraturan dalam masyarakat itu sendiri.
Teori Psaikoanalitik berpendapat bahawa perkembangan
personaliti manusia dipengaruhi oleh tenaga psike. Tenaga psike meliputi dua aspek iaitu
penentuan psike dan tahap kesedaran.
Penentuan psike bermaksud bahawa semua tingkah laku dan reaksi emosi
manusia itu mempunyai sebab yang tertentu.
Pada lazimnya ia berkait rapat antara hubungan sesama insan. Terdapat perkaitan antara tahap sedar dan
tidak sedar, antara pemikiran dengan tindakan atau gerakan emosi yang serta
merta. Fahaman tenaga psike dalam
individu bermaksud desakan yang berasaskan kepada konsep libido. Konsep ini lebih merupakan suatu desakan
seksual sebagai tenaga hidup atau eros.
Libido merupakan desakan tenaga seksual kejantinaan yang luas dan tidak
bertumpu hanya kepada maksud seks yang sempit tetapi termasuk segala aspek
kepuasan sendiri. Desakan kedua dalam
tenaga psike ialah desakan aggresi atau thanatos. Desakan-desakan ini merupakan desakan naluri
yang semulajadi semenjak seseorang itu dilahirkan. Penentuan psike ini berkait rapat bahawa
manusia sebagai individu tidak dapat membawa arah kepada nasib haluannya. Naluri desakan biologikal itu lebih kuat
mempengaruhi tingkah laku manusia.
Sigmund Frued membahagikan
asas Teori Psaikoanalitik aspek mental kepada tiga bahagian iaitu alam sedar
(individu dalam keadaan sedar yang merangkumi kepada tingkah laku, tindakan, perasaan, pemikiran dan ingatan), alam pra sedar
(pengalaman di bawah sedar tetapi boleh menjadi sedar apabila mengingat semula)
dan alam bawah sedar (mengandungi pengalaman dan memori di mana individu tidak
sedar kewujudannya). Di samping itu
Psaikoanlitik terdapat tiga penerapan iaitu satu kaedah penelitian daripada
fikiran, suatu ilmu pengetahuan sistematik mengenai tingkah laku manusia dan
suatu kaedah perlakuan terhadap penyakit psaikologi atau emosional.
Teori ini bermula dengan
pemikiran Sigmund Frued tentang psaikologi dan pemikiran bawah sedar dan sedar
manusia yang dianggap dasar segala tindakan dan pelakuan. Idea Sigmund Frued tentang pemikiran sedar
dan bawah sedar tercetus daripada pengalaman diri Sigmund Frued sendiri sewaktu
berhadapan dengan pesakit jiwa di kliniknya.
Sigmund Frued berasa hairan dengan tingkahlaku pesakitnya. Sigmund Frued percaya bahawa fenomena bawah
sedar mempunyai pengaruh yang besar mempengaruhi tindak tanduk dan cara
seseorang itu berfikir. Menurut Sigmund
Frued, tempat yang paling strategik untuk
menerokai aktiviti bawah sedar ialah mimpi. Interaksi sedar, tidak sedar dan bawah sedar
inilah yang akan membentuk dan mempengaruhi diri dan dunia seseorang manusia. Tahap bawah sedar ialah tahap yang paling
penting. Ia sangat mempengaruhi kepada
pembentukan tingkah laku seseorang. Pada
tahap ini semua naluri dan keinginan manusia membentuk keperibadiannya. Akhirnya seseorang itu akan menunjukkan
tingkah laku yang diterima oleh orang ramai.
Oleh sebab itu peralihan tahap dari bawah sedar ke sedar adalah amat
sukar. Pada umumnya Teori Psaikoanalitik
berpendapat bahawa perasaan pemikiran bawah sedar ini melalui suatu proses
situasi yang dihadapi disekat oleh kenyataan dan persepsi masyarakat juga tidak
dapat menerima kenyataan itu. Sebagai
contoh khayalan seseorang atau mimpinya.
Teori Psaikoanalitik
adalah merupakan sebahagian teori yang penting dalam dunia Psaikologi
Moden. Meskipun Sigmund Frued bukanlah
orang pertama mengemukakan teori tentang keperibadian yang berkaitan alam bawah
sedar, namun beliau merupakan seorang revolusioner di bidang psaikologi. Setelah membuat kajian yang lama, beliau
manyatakan kesimpulan bahawa sebahagian besar kehidupan seseorang individu
dikuasai oleh alam bawah sedar seperti keinginan, impuls atau dorongan. Keinginan atau dorongan yang tertekan akan terus hidup dalam alam bawah sedar.
Sigmund Frued
mengembangkan teknik Psaikoanalitik sebagai satu kaedah penyembuhan penyakit
kejiwaan dan beliau merumuskan teori tentang struktur peribadi manusia yang
kemudian dikembangkan menjadi sebuah teori psaikologi yang berkaitan dengan
rasa cemas, mekanisme mempertahankan diri, rasa tertekan, sublimasi dan
lain-lain. Sigmund Frued amat terkenal
dengan keghairahan seksual yang tertekan sering menjadi penyebab penting dalam
masalah penyakit jiwa atau neurosis.
Beliau juga menunjukkan bahawa ghairah seksual dan nafsu seksual bermula
daripada zaman kanak-kanak lagi dan bukan bermula pada zaman dewasa.
Dalam teori Sigmund Frued
alam sedar merupakan segala sesuatu yang disedari oleh manusia pada saat-saat
tertentu, pancaindera, ingatan, pemikiran, fantasi dan perasaan yang dimiliki
oleh manusia. Kaitan alam sedar ini
adalah apa yang dinamakan oleh Sigmund Frued sebagai alam tidak sedar, iaitu
segala sesuatu yang dipanggil ke alam sedar seperti kenangan yang tidak boleh
diingati ketika berfikir tetapi dengan mudah boleh dipanggil lagi atau sering
kali disebut sebagai kenangan yang sudah sedia ada. Menurut Sigmund Frued kedua-duanya adalah
bahagian terkecil dalam fikiran.
Bahagian terbesar dalam
fikiran adalah alam bawah sedar.
Bahagian ini merangkumi sesuatu yang sangat sulit dibawa ke alam sedar
seperti kenangan pahit atau emosi yang dikaitkan dengan trauma. Sigmund Frued berpendapat bahawa alam bawah
sedar adalah sumber daripada motivasi dan dorongan yang ada dalam diri kita,
hasrat yang sederhana seperti makanan atau seks, daya-daya neurotik, atau motif
yang mendorong ke arah seniman atau ilmuan berkarya. Namun anehnya menurut Sigmund Frued, kita
sering terdorong untuk mengingkari atau menghalangi seluruh bentuk motif ke
arah alam sedar. Oleh itu, motif-motif
itu wujud samar-samar.
Pandangan Pendekatan Psaikoanalitik
terhadap sifat
manusia di mana menurut Sigmund Frued manusia dilahirkan dengan
dorongan naluri dalaman yang bersifat biologi atau kebinatangan. Naluri ini boleh dibahagikan kepada dua iaitu
naluri seksual dan naluri kebinasaan.
Menurut Sigmund Frued (1950) melalui Teori Psaikoanlitiknya menyatakan bahawa setiap manusia secara semulajadinya menginginkan keseronokan dan
cuba mengelakkan kesakitan. Jika
keinginan keseronokan dan mengelakkan kesakitan terhalang maka seseorang itu
bertindak agresif. Seseorang yang
agresif mempunyai dorongan naluri dalaman yang berlainan dengan seseorang yang
tidak agresif. Sigmund Frued (1930,
1950) berpendapat bahawa keagresifan disebabkan oleh faktor naluri biologi yang
mewujudkan musuh dorongan desakan kebebasan.
Manusia mempunyai tanggapan antara dorongan membina atau
kemusnahan. Dorongan semulajadi atau
dorongan mati adalah semulajadi, namun naluri ini tetap mewujudkan dorongan
musuh menuntut kebebasan.
Tenaga pula wujud
dalam dua bentuk iaitu tenaga psike yang
merupakan kuasa penggerak kepada segala aktiviti manusia dan mempunyai hubungan
dengan naluri seksual atau libido.
Pengaruh tenaga psike ini terbahagi kepada tiga iaitu perkembangan
keupayaan khas seseorang individu ditentukan ke arah mana tenaga psike
diperkembangkan sama ada di luar kawalan atau tanpa sedar. Tenaga psike juga dipengaruhi oleh keperluan
paling asas iaitu keperluan untuk rasa dimiliki dan ia akan kekal sebagai sebahagian
daripada elemen tidak sedar. Selain itu,
pengaruh tenaga psike juga melibatkan keperluan tidak sedar akan membentuk
tenaga psike seterusnya mempengaruhi bidang kerjaya individu. Tenaga psike mempengaruhi personaliti
seseorang pada zaman remaja. Tenaga
psike merangkumi perkembangan tahap pemikiran, perasaan, kederiaan dan gerak
hati. Pada tahap ini berlakunya tahap
kesukaran dalam pengadaptasian kehidupan.
Di tahap ini seseorang mengalami krisis indentiti yang mana para remaja berhadapan mencari identiti
sebenar dan terdedah kepada pengaruh persekitaran yang kuat terhadap identiti
mereka. Manakala tenaga
deterministik pula ialah tenaga yang
menjadi sebab dan akibat tingkahlaku fizikal dan mental manusia. Tindakan manusia ditentukan oleh tenaga dalam
manusia yang berkembang pada masa kanak-kanak.
Masa lalu paling banyak mempengaruhi ialah tahap perkembangan awal
kanak-kanak dan relasi awal pengasuhan orang tua.
Konsep-konsep utama Pendekatan Psaikoanalitik terbahagi
kepada tiga komponen iaitu Id ialah komponen biologi, tempat-tempat penumpuan
naluri, bersifat tidak logik, tidak bermoral dan didorong oleh nafsu. Id mempunyai tugasnya tersendiri iaitu
misalnya sentiasa mendorong kepada keseronokan, kejayaan dan kehendak
naluri. Id mengandaikan semua gejala
yang neutral dalam pemikiran seseorang individu. Dalam pandangan psaikoanalisis ciri id seseorang itu sudah wujud semasa dilahirkan. Id dianggap satu elemen struktur yang
semulajadi, satu elemen yang diwarisi dan satu elemen yang sedia ada dalam diri
manusia. Id merupakan satu gejala bawah
sedar. Id juga merupakan satu tenaga yang primitif. Id tidak teratur, tidak rasional dan penuh
dengan orentasi berkehendakan kepuasan.
Id merupakan sumber libido.
Tujuan utama id adalah bagi mendapatkan kepuasan sendiri secara
mendadak. Itulah sebabnya id tidak ada
penyatuan dari segi maksud tidak teratur dan tidak bermoral. Sebagai satu daya tenaga yang begitu primitif,
id merupakan penggerak psaikologikal yang tidak payah dipelajari. Id yang didorong oleh tenaga untuk hidup
serta berprinsipkan kenikmatan.
Komponen kedua terdiri daripada Ego iaitu komponen
psaikologi, mengendalikan kesedaran,
bertindak sebagai hakim dan tugas utamanya mengimbangi id dan super ego. Ego berlaku secara realistik dan
berfikir. Ego pula berperanan
mententeramkan id. Ego berbeza dengan
id. Ego tidak wujud semasa kelahiran. Sebaliknya ego berkembang secara
berperingkat. Sebagai elemen pada tahap
sedar, ego penuh dengan persepsi, ingin kemajuan dan boleh menyesuaikan
fungsinya mengikut keadaan. Perkembangan
ego adalah melalui hubungan secara sosial dan identitifikasinya dengan orang
lain, objek dengan alam sekelilingnya.
Sebagai alat memperkukuhkan sendiri pada tahap sedar, ego memainkan satu
fungsi yang penting dalam struktur tingkah laku dan personaliti individu. Sebagai satu konsep terapan yang disedari,
identitifikasi memainkan peranan yang penting semasa mengubahkan haluan tenaga psike daripada id kepada ego. Antara fungsi ego adalah ego dapat bertindak
terhadap acara yang mendatangkan kecemasan, biasanya konflik atau pertentangan
antara id dengan super ego. Id mempunyai
dua cara untuk bertindak dalam keadaan kecemasan. Ego boleh menggunakan asas pengalaman serta
kebolehan tenaga pemikiran yang nyata
atau sebenar. Seterusnya, ego boleh
bertindak terhadap tingkah laku penyelesaian masalah berasaskan pengalaman dan
sosialisasi. Ego juga boleh menggunakan
kaedah menentang, menolak, tipu helah dengan memesongkan keadaan sebenar atau
kebenaran. Apabila kaedah ini bergerak
dan mengambil alih tingkah laku, kaedah ini ternyata sebagai mekanisma bela
diri ego. Mekanisma bela diri adalah
pendaman, sorotan dan sublimasi. Ego ialah
diri yang sedar dan berprinsipkan realiti.
Manakala
komponen ketiga ialah super ego iaitu komponen sosial dan nilai-nilai moral masyarakat. Ia adalah cabang
moral yang mementingkan kesempurnaan berfungsi menghalang keinginan-keinginan
id. Manakala super ego berfungsi sebagai
pelindung dari sebarang perkara yang cuba meruntuhkan prinsip-prinsip
kemanusiaan , sosial, moral dan sebagainya.
Ketiga-tiga komponen merupakan proses-proses berinteraksi di antara satu
sama lain bagi menghasilkan tingkahlaku tertentu. Super ego merupakan struktur yang ketiga
dalam pemikiran tingkah laku psaikoanalisis.
Super ego lebih menyerupai hati nurani seseorang individu. Super ego merupakan akar tunjang dari aspek
peneguhan moral yang baik. Moral yang
dipelajari, dikenal pasti daripada ibu bapa, mahupun masyarakat. Moral yang sedemikian dipelajari hasil
daripada asuhan semasa seseorang individu itu masih kecil pada peringkat
umurnya dan berkembang dengan penerapan moral sehingga sebati dengan hati
nuraninya. Super ego mengawal id dan
ego. Super ego seakan-akan bertindak
seperti ibu bapa seseorang individu, saling mengingatkan keadaan, suasana,
peristiwa, persepsi, pemikiran, emosi, perasaan, sikap dan tingkah laku. Di sebalik super ego sentiasa wujud imej
pengawalan. Sebagai contoh, lazimnya di
kalangan orang melayu apabila hendak keluar dari rumah secara otomatis
terlintas memakai kasut. Keadaan
menanggal kasut sebelum masuk ke rumah juga menjadi kelaziman adat orang
melayu. Super ego adalah komponen sosial
yang berprinsipkan moral.
Tingkah laku terhasil daripada interaksi antara
ketiga-tiga sistem utama tersebut dalam menentukan agihan tenaga psike kepada
id. Id yang beroperasi di tahap bawah
sedar adalah sebagai penggerak tingkah laku yang berusaha menggunakan tenaga
psike untuk bertindak memenuhi kehendaknya.
Namun bagaimanapun ego sebagai komponen psaikologi yang beroperasi di
tahap sedar akan merujuk kepada super ego sebagai badan kehakiman yang
menentukan sesuatu tingkah laku baik atau buruk. Sekiranya desakan id tidak menepati kehendak
moral atau tidak menyalahi undang-undang dan beretika maka ego akan membenarkan
id menggunakan tenaga psike tersebut.
Justeru tingkah laku yang dihajati individu tersebut akan berlaku.
Menurut Sigmund Frued perkembangan personaliti manusia
dibahagikan kepada lima peringkat iaitu peringkat mulut atau oral (0-1 tahun),
peringkat dubur atau anal (1-3 tahun), peringkat falik (3-6 tahun), peringkat
pendaman (6-12 tahun) dan peringkat shahwat atau genital (12- dewasa). Pada setiap peringkat perkembangan psaikoseksual
tersebut individu seharusnya mendapat kepuasan untuk memenuhi desakan nalurinya. Sekiranya kepuasan dicapai maka individu akan
membentuk sahsiah yang menepati norma masyarakat. Jika desakan tersebut tidak dipenuhi maka ia
akan membentuk tingkah laku yang bermasalah apabila dewasa. Peringkat mulut atau oral (lahir hingga 1
tahun) di mana kanak-kanak didorong oleh rasa laparkan susu ibu dan kepuasan
diperolehi melalui aktiviti mulut dengan menyusu. Sepatutnya kanak-kanak disusui, dibelai dan dilayan mesra oleh ibunya. Sekiranya tidak berlaku maka lekatan akan
berlaku dan natijahnya terbentuk tingkah laku tidak wajar yang dihasilkan
melalui mulut. Peringkat dubur atau anal
(1 hingga 3 tahun) kepuasan diperoleh melalui aktiviti dubur dengan membuang
air besar dan air kecil. Kanak-kanak
diajar cara-cara membuang air. Sekiranya
dimarah secara keterlaluan jika berlaku kesilapan sewaktu membuang air mereka
akan rasa tertekan kerana keliru terhadap cara sebenar membuang air dan ini
akan menyebabkan lekatan perkembangan personaliti mereka. Implikasi lekatan di peringkat ini akan
membina tingkah laku yang kedekut, agresif, pendendam, degil dan obsesif
kompulsif. Peringkat falik (3 hingga 6
tahun) adalah perkembangan motor, kognitif dan hubungan interpersonal mula
terbina dalam diri kanak-kanak.
Kanak-kanak telah beralih daripada penerima yang pasif kepada penguasaan
yang aktif. Pada peringkat ini
kanak-kanak memperoleh kepuasan melalui alat jantina mereka. Kecenderuangan terhadap jantina yang
berlainan mula timbul dalam pemikiran kanak-kanak. Kepuasan diperoleh melalui khayalan
memperoleh keinginan seksual. Introjeksi
akan berlaku di mana anak lelaki akan lebih berusaha mengidentifikasi tingkah
laku ayahnya agar dia dapat menawan hati ayahnya. Proses introjeksi ini menghasilkan ciri-ciri
kelelakian kepada anak lelaki dan ciri-ciri kewanitaan kepada anak
perempuan. Walaubagaimanapun sekiranya
ayah atau ibu mempamerkan tingkah laku yang salah maka anak akan menirunya dan
terbinalah tingkah laku yang salah.
Kekaburan atau gangguan dalam mengidentifikasi peranan jantina akan
menyebabkan konflik. Peringkat pendaman
(6 hingga 12 tahun) di mana semasa melalui peringkat perkembangan pertama,
kedua dan ketiga individu menempuh pelbagai cabaran dan kini individu berehat
melalui pendaman. Ego dan super ego
semakin terbina. Pada peringkat ini
kanak-kanak sudah berada di alam sekolah rendah. Kepuasan diperoleh melalui aktiviti mengikut
padanan jantina. Sewaktu belajar, masa
kanak-kanak seharusnya dipenuhi dengan bermain.
Kanak-kanak seharusnya diatur akan permainan yang sesuai dengan
jantinanya. Kanak-kanak lelaki memainkan
peranannya sebagai bapa manakala perempuan peranan seorang ibu.
Sekiranya tidak diatur sedemikian maka mereka akan keliru akan peranan
yang sepadan dengan jantinanya. Proses
pendaman ini berterusan hinggga kanak-kanak dewasa atau baligh. Peringkat shahwat atau genital (dewasa) di
mana individu boleh menyalurkan desakan shahwatnya melalui perkahwinan mengikut
landasan agama dan moral. Mereka mula
menyumbang kepada perkembangan diri, keluarga dan masyarakat. Mereka akan bergerak keluar dari alam remaja
ke alam dewasa yang matang. Kini mereka
terlepas daripada pengaruh ibu bapa, membina hubungan dan mula membina hubungan
yang intim. Kemahiran berhubung dan kecenderungan
mementingkan orang lain mula terbina.
Kepuasan akan tercapai melalui bekerja dan berkasih sayang.
Pada pandangan Sigmund Frued
mekanisme bela diri
ialah keadaan di mana ego membela dirinya terhadap konflik
dan kerisauan dengan membuang fikiran-fikiran dan impuls-impuls yang tidak
menyenangkan ke pemikiran bawah sedar.
Mekanisme bela diri sebagai satu proses psaikologi yang bertujuan untuk
mengawal ketidakupayaan dan penderitaan ego yang mampu mempengaruhi dan
mengawal id dengan sempurna.. Mekanisme
bela diri juga dilihat sebagai mampu mempertahankan segala kutukan oleh super
ego. Manusia dilahirkan dengan desakan
naluri yang semulajadi. Berdasarkan
pandangan psaikoanlitik lahirlah konsep anrasionallisme dalam segala gerak-geri
manusia. Fahaman ini berpendapat manusia
tidak rasional, tidak sosial dan penuh desakan yang merosakkan dirinya dan
sebagai manusia yang tidak menentukan haluan dirinya. Tingkah laku manusia
lebih digalakkan oleh naluri kemanusiaan dan desakan biologikal. Desakan yang paling utama adalah desakan
mendapatkan kepuasan nafsu sendiri.
Desakan ini berlaku dalam diri sama ada lelaki atau perempuan dan mereka
telah terperangkap kepada asas naluri dan desakan yang jahat ini. Pengaruh-pengaruh yang negatif perlu
dibendung dengan pengalaman-pengalaman dalam masyarakat dan kekeluargaan. Antara mekanisme membela diri adalah pendaman
yang menjadi asas dalam struktur personaliti seseorang individu. Ia merupakan pengenepian desakan sebagai
perwakilan idea daripada tahap sedar.
Kesannya mengakibatkan berlaku keresahan sekiranya timbul pada tahap
sedar. Ciri pendaman yang berterusan
akan memakan diri di samping pengaliran tenaga ego bagi tujuan membela
diri. Keresahan merupakan perasaan
ketakutan dalaman. Ia berasaskan daripada
ingatan serta pengalaman lampau yang pahit dan menyakitkan hati. Biasanya keresahan dikaitkan dengan penderaan. Desakan ini sering
diingati dan akan menimbulkan desakan dalaman yang menakutkan. Di antara bela diri ialah penafian, projeksi,
fiksasi, regresi, rasionalisasi, sublimasi, represi, pindah gantian dan
lain-lain. Mekanisma bela diri berlaku
bagi menjaga pembentukan ego yang sedia ada dalam pengalaman seseorang
individu. Mekanisma bela diri
berpandukan kepada pengalaman yang tersirat pada peringkat bawah sedar dalam
struktur ego. Seseorang individu belajar
hasil daripada pengalamannya tentang segala contoh dan kegiatan berkaitan
naluri diri bagi memuaskan kehendaknya.
Apabila fungsi ego yang sedia ada tidak dapat menyesuaikan diri dengan
keadaan sekeliling, seorang individu akan secara tanpa sedar menggunakan
mekanisme bela diri bagi menangani keadaan yang dihadapi. Rosotan merupakan satu proses di mana
seseorang individu dalam keadaan tertekan akan menggunakan gerak balas yang
biasa dilakukan pada peringkat awal perkembangan personalitinya. Rosotan berlaku bagi mendapatkan kepuasan
yang sedia ada dalam tahap bawah sedarnya.
Contoh seorang kanak-kanak baru sahaja mendapat seorang adik akan
merosot tingkah lakunya seperti tidak membuang air dengan teratur tanpa
mengingat latihan yang sudah dilalui.
Dalam keadaan ini, kanak-kanak tersebut berasa terancam dengan
kedudukannya yang selamat dalam struktur kekeluargaan. Pembentukan reaksi adalah proses perkembangan
sikap yang bertentangan dengan perkara yang telah dipendam. Keadaan ini berasaskan kepada prinsip
bertentangan polariti. Contoh desakan
melakukan kegiatan mengotorkan bertentangan dengan desakan kegiatan bersih yang
ada dalam pendaman. Unjuran merupakan
suatu keadaan di mana seseorang individu melepaskan sikap diri sendiri ke arah
orang lain. Keadaan ini berlaku apabila
ego tidak lagi dapat memendam bahan yang tidak digemarinya. Contohnya perasaan marah terhadap sesuatu
kegiatan. Introjeksi merupakan suatu
keadaan di mana seseorang individu menghimpun dalam dirinya semua sikap afektif
berkaitan dengan objek atau orang luaran.
Mekanisme ini penting sebagai asas kepada proses pengenalpastian dalam
peranan super ego. Pengenalpastian
meupakan suatu proses di mana seseorang individu menggabungkan sikap orang lain
ke dalam dirinya. Dalam keadaan demikian
segala tenaga id dialirkan ke arah proses pembentukkan ego. Contohnya seorang kanak-kanak merujuk tingkah
laku dengan mengenal pasti kepada ibu bapanya.
Dengan menyerap segala ego ideal ibu bapa tersebut sebagai
idealnya. Di sini terbentuk tenaga super
ego bagi diri kanak-kanak tersebut.
Pindah gantian adalah proses mengalirkan tenaga psike dari sumber atau
objek yang tidak dapat diakses kepada satu objek yang lain.
Keadaan ini akan mendatangkan satu bentuk kartasis atau kelegaan dalam
diri. Pada kebiasaannya sikap serta
perasaan yang asal tetap akan terserap, hanya emosi yang baru digantikan ke
arah objek yang lain. Pengalihan
perilaku atau fikiran jauh dari target sebenar ke sasaran kurang
mengancam. Pindah gantian membolehkan
orang terlibat dalam perilaku dengan kecemasan yang kurang Contohnya kemarahan terhadap seseorang
diganti dengan satu kegiatan yang kasar tetapi membina seperti membelah kayu
api atau mencangkul membuat batas tanaman sayur. Sublimasi merupakan satu bentuk pindah ganti
yang berunsur seksual, apabila desakan seksual dialihkan ke arah tindakan yang
berbentuk sosial dan manfaat serta kreatif.
Contohnya menyanyi, melukis, drama dan semua kegiatan kreatif dan
kesenian. Jika pindahganti berunsurkan
desakan yang ganas maka sublinasi berbentuk kegiatan yang ganas akan mengambil
alih seperti sukan lasak. Represi ialah
strategi mekanisme bela diri yang terpenting dan paling asas dalam teori
personaliti Sidmund Frued. Represi
berlaku apabila seseorang itu menolak fikiran, keinginan dan kenangan yang
tidak boleh diterima dan mengusir mereka ke alam bawah sedar. Contohnya kita cuba melupakan penderaan
seksual yang berlaku semasa kanak-kanak begitu trumatik. Penafian ialah penolakan untuk percaya
maklumat yang menimbulkan kerisauan.
Sekiranya represi lebih merupakan motivated forgetting untuk melupakan
maklumat, penafian pula adalah satu assertion bahawa maklumat tersebut
salah. Contohnya menafikan diagnosis
doktor tentang kanser dan cuba mendapatkan pendapat daripada doktor lain. Rasionalisasi apabila seseorang itu berusaha
untuk membuktikan bahawa tindakan mereka adalah rasional dan ada justifikasinya
dan dengan itu wajar diterima maka individu ini dikatakan menggunakan strategi
rasionalisasi. Contoh seseorang yang
terlepas temuduga jawatan kosong akan berkata sebenarnya dia tidak begitu
menginginkan pekerjaan tersebut. Regresi
di mana kembali ke tahap kefungsian asal perkembangan yang begitu matang,
regresi merupakan usaha seseorang menghadapi peranannya untuk mengelakkan
kecemasan. Dengan mengambil peranan
keanak-anakan seseorang itu dapat melarikan diri daripada tanggung jawab dan
kembali ke hidup yang mungkin lebih selamat.
Contoh mengasingkan diri, menangis, meronta-ronta apabila mendengar
berita sedih.
Mekanisme bela diri tidak
semestinya tidak sihat seperti contoh di atas.
Ketiadaan mekanisme bela diri atau keupayaan menggunakannya secara
efektif seringkali boleh menyebabkan masalah dalam hidup.
Adakalanya kita menggunakannya pada masa yang salah atau berlebihan yang
juga boleh merosakkan.
Matlamat utama Pendekatan
Psaikoanlitik Sigmund Frued adalah untuk mengubahsuai struktur perwatakan
individu dengan mengubah perkara yang tidak sedar kepada sedar di samping
memperteguhkan ego agar tingkah laku berasaskan kepada keadaan realiti dan
bukan dorongan naluri. Matlamat kedua
pula ialah mencari pengalaman masa lalu bagi memandu dan membentuk peringkat
kefahaman kendiri yang diperlukan untuk membuat perubahan perwatakan. Berasaskan kepada tahap kesedaran matlamat
penting psaikoanalitik adalah bagi
menjelmakan wawasan kepada akal pemikiran.
Hasil ini akan hanya tercapai apabila timbul perseimbangan antara
struktur personaliti yang merangkumi id, ego dan super ego. Wawasan psaikologi yang dimaksudkan
merangkumi segala kepekaan kefahaman tentang daya pemikiran dan kesedaran
diri. Dalam erti kata luas wawasan
mencakupi keupayaan seseorang individu itu menyedari kederiaan pemikirannya
serta afektif secara mendalam hingga berupaya mewujudkan suatu pemilihan yang
wajar untuk kebahagiaan dirinya. Proses
perimbangan struktur personaliti ini wajar
dilakukan secara sengaja serta teratur.
Teknik pendekatan
psaikoanalitik dimulakan dengan rawatan psikoterapi. Kita perlu mencari punca masalah pesakit
dengan mendapat seberapa banyak maklumat tentang dirinya. Terdapat beberapa teknik utama dalam psaikoanalitik
iaitu pentafsiran, tafsir mimpi, analisa dan penafsiran penahanan serta analisa
pemindahan. Dalam proses pentafsiran
penting bagi menimbulkan wawasan psaikologi.
Transferensi sahaja tidak mencukupi ke arah kelegaan dan tingkah laku
yang baru. Analisis dan pentafsiran
tentang mekanisma bela diri akan memudahkan memahami kerumitan yang sedang
dihadapinya. Penjelmaan satu kartasis
atau kelegaan dalaman boleh dinikmati oleh pesakit. Pentafsiran dapat menggerakkan segala
kefahaman super ego yang lama kepada satu tahap kesedaran baru. Pengalaman dan kefahaman baru ini selanjutnya
akan diganti dengan kesedaran ego baru dan bergerak ke arah penerimaan super
ego yang lebih sesuai dengan keadaan semasa sealiran pesakit. Pentafsiran yang dikemukakan tidak semestinya
diterima oleh pesakit. Hasil pentafsiran
mungkin menimbulkan satu reaksi kepincangan dan wajar menerima hakikat bahawa
tidak semua analisisnya mudah diperlakui oleh pesakit. Apabila keadaan ini berlaku maka wajar sedar bahawa pesakit mungkin berada dalam keadaan transferensi dan menganggapnya
sebagai orang signifikan yang pernah dialami dalam hidupnya yang lampau. Ada kalanya juga rintangannya tidak
semestinya berlaku hasil dari proses transferensi. Ada juga kemungkinan rintangan berlaku hasil
dari satu penolakan sebenar pentafsiran.
Tanda seperti ini memberi isyarat bahawa pesakit belum bersedia untuk
menyesuaikan dirinya dengan keadaan sebenar.
Sumbangan Sigmund Frued
dalam psaikoanalitik kita dapat
mengetahui tentang dinamik yang sering berinteraksi di dalam jiwa kita sehingga
membawa kerisauan. Kaedah-kaedahnya
membantu kita dalam memahami pemahaman dan pentingnya perhubungan dengan pesakit, nilai-nilai pemindahan serta
helah bela diri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan